תעשיית שיווק ענפה, שנקראת "שיווק רשתי" או "שיווק רב שכבתי" Multi Level Marketing, מתברר שיותר ויותר אנשים מצאו בה אפשרות לקריירה עצמאית חדשה או דרך להגדיל את הכנסתם החודשית. מנגד, יש גם קבוצה די גדולה של נפגעי השיטה, שחשבו להרוויח בגדול ונותרו עם ארגזי סחורה ולב שבור.
שיטת השיווק הרשתי פותחה בארצות הברית לפני כ- 70 שנה, אך כיום, כאשר הטכנולוגיה מאפשרת להתגבר בקלילות על מרחקים גיאוגרפים, השיטה צוברת תאוצה ברחבי העולם כמו הרבלייף, סאנריידר, טאפרוור וקירבי. את מוצרי החברות הללו, שהם בדרך כלל יקרים לא ניתן למצוא בחנויות אך ורק על ידי סוכנים המרווחים כעמלה חלק גדול במיוחד מהיקף המכירות בדרך כלל כ- 40-50%.
הסוכנים מגייסים סוכנים אחרים, הכפופים להם, ובצורה זו נוצר מערך מכירות שבו איש המכירות מקבל עמלות לא רק על המוצרים אותם מכר בעצמו, אלא גם על המוצרים אותם מכרו כל הסוכנים שב"רשת" שלו. למעשה, משימתו של כל סוכן היא לא רק למכור מוצרים, אלא גם לגייס סוכנים נוספים ל"רשת" שלו ולהכשיר אותם.
מאחר שפרנסת חברות אלו תלויה במפיצים שלהן, הן מספקות לאנשי המכירות תמיכה רחבה הכוללת, מלבד הכשרה מקצועית ותמיכה שוטפת, גם ידע בנושאי שיווק והדרכה, שירותי הנהלת חשבונות ומערך לוגיסטי.
בשיטת השיווק המרושת, איש המכירות הוא עצמאי המנהל עסק משלו. הוא רוכש את המוצרים מחברת האם וקובע לעצמו את יעדי המכירות. יחד עם זאת, הוא נהנה משיוך לחברת האם וגם לא חייב להיכנס להוצאות מרחיקות לכת, כמו שכירת חנות, מחסן, או עובדים. יתרונה של השיטה שהיא מאפשרת "ללכת עם להרגיש בלי" להתנסות בעצמאות עסקית, אבל עם ליווי צמוד ברקע ובלי להיכנס להוצאות עצומות בהיקפן.
יתרונות השיווק הישיר
ניתן לעבוד מהבית, או מכל מקום אחר בעולם
ניתן לעבודה במשרה חלקית, במקום או בנוסף לעבודה כשכירים
ההכנסה מבוססת לא רק על המכירות האישיות אלא גם על עמלה משאר החברים ברשת
סכום העמלות על כל מכירה גבוה במיוחד
ההצלחה תלויה רק בך
החברות מציעות מערך תמיכה ולמידה
חסרונות השיווק הישיר
בוס של עצמך הדורש משמעת עצמית חזקה
מדובר בתחום שסובל מדימוי עצמי נמוך והלקוחות חשדניים
אנשי השיווק הרשתי מאומנים למכור תמיד, בכל מקום ולפעמים נתפסים כנודניקים טורדניים
מפגשי מכירות בערב לא מתאימים לכל סוגי האוכלוסייה
שיווק ומכירות דורשים כישרון מיוחד
דרושה השקעה כספית לצורך מלאי מוצרים, לפעמים גם לקורסים שהחברה דורשת
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה